32-latka chciała sprzedać odzież - straciła blisko 3500 złotych
Sprzedajesz coś przez portal? Uważaj! O tym jak szybko można paść ofiarą przestępców internetowych, przekonała się mieszkanka powiatu lubartowskiego. Kobieta za pośrednictwem jednego z portali internetowych chciała sprzedać odzież. Do transakcji jednak nie doszło, a z konta bankowego 32-latki zniknęło blisko 3500 złotych.
Kilka dni temu do lubartowskich policjantów zgłosiła się kobieta, który został oszukana podczas sprzedaży odzieży na jednym z portali aukcyjnych. Z relacji 32-latki wynikało, że po zamieszczeniu ogłoszenia skontaktowała się z nią poprzez komunikator potencjalna klientka. W wiadomości osoba ta poprosiła kobietę o podanie numeru telefonu oraz adresu e-mailowego. 32-latka dostała na swoją skrzynkę e-maila z linkiem w który kliknęła. Link przekierował ją do strony wyboru banku. 32-latka wyszukała swój bank i wpisując login oraz hasło -zalogowała się. Po zalogowaniu kobietę poproszono o podanie kodu blik, który wygenerowała i wysłała. Tym samym straciła z konta blisko 3500 złotych.
Oszuści coraz częściej podszywają się pod potencjalnych kupujących i wysyłają fałszywe linki. Dlatego, gdy otrzymamy wiadomość od potencjalnego kupującego, że chce zapłacić za wystawiony przez nas przedmiot i prosi o wejście w link a następnie podanie danych osobowych i bankowych w celu uzyskania płatności – UWAŻAJ!!! To na pewno jest oszustwo. Szczególnie, gdy wiadomość otrzymamy poza portalem ogłoszeniowym w komunikatorze. Ważne jest, aby rozliczać się bezpośrednio przez dany portal ogłoszeniowy i uważać na próby nawiązania kontaktu poza nim.
Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
- bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać dane karty bankomatowej;
- nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
- czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność;
- zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
- każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinno wzmóc naszą czujność.
sierżant sztabowy Jagoda Stanicka