Chciała sprzedać urządzenie do wypieku chleba- podała dane do konta i straciła blisko 10 000 złotych
Prawie 10 000 złotych straciła mieszkanka naszego powiatu, która wystawiła na sprzedaż urządzenie do wypieku chleba, na prośbę potencjalnego kupującego kliknęła w przesłany link i straciła pieniądze. Policjanci przypominają: dla własnego bezpieczeństwa nie klikajmy w żadne podesłane linki, ani nie wysyłajmy obcym osobom swoich danych!
Zdarzenie miało miejsce 13 czerwca br.. 40-letnia mieszkanka pow. lubartowskiego wystawiła w Internecie ogłoszenie ze sprzedażą urządzenia do wypieku chleba. Kolejnego dnia odezwała się osoba potencjalnie zainteresowana zakupem tego automatu. Po krótkiej wymianie informacji, sprzedająca podała dane kontaktowe potrzebne dla wysyłki przesyłki kurierem. W wiadomości od oszusta sprzedająca dostała link w który kliknęła. Link przełączył kobietę do strony wyboru banku, gdzie 40-latka zalogowała się do swojego banku. Następnie otrzymała telefon od pracownika oddziału, który poinformował ją, że aby zweryfikować limity na koncie, musi podać kod BLIK. 40-latka zrobiła to 4-krotnie. Dopiero przy czwartym BLIKU zorientowała się, że z jej konta ubywają pieniądze. Łącznie w czterech Blikach kobieta straciła blisko 10 000 złotych. Wypłaty były realizowane jedna po drugiej. Także numer z którego dzwonił oszust był już nieaktywny.
Zawiadomienie w powyższej sprawie zgłaszająca złożyła w lubartowskiej komendzie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
- nie klikać w podesłane linki, nie podować haseł i loginów,
- nie podawać kodu CV z karty płatniczej.
sierżant sztabowy Jagoda Stanicka