Aktualności

Oszustwo na BLIKA! Sprawdź czy to faktycznie znajomy prosi o pożyczkę

Data publikacji 24.04.2024

Oszustwa popełniane w sieci i przy użyciu komunikatorów społecznościowych pojawiają się cały czas. Schemat działania sprawców jest podobny. Przejmują konta osób na portalach internetowych, włamują się na komunikatory i wysyłają wiadomości z prośbą o szybką pożyczkę pieniędzy. Informują przy tym, że oddadzą pieniądze w bardzo bliskim terminie. Piszą z przejętych kont, dlatego też w wielu przypadkach nasza czujność zostaje uśpiona. Bądźmy ostrożni!

Takie zdarzenie miało miejsce kilka dni temu. Do mieszkanki gminy Uścimów napisał oszust z przejętego konta znajomego kobiety na komunikatorze internetowym. Oszust poprosił kobietę o wykonanie szybkiego przelewu na zapłacenie zamówienia przez jedną ze znanych platform sprzedażowych. Poszkodowana nie zastanawiając się z kim rozmawia wygenerowała pierwszy kod Blik na kwotę ponad 500 złotych i zaraz potem drugi na kwotę ponad 700 zotych. Oszust, poinformował, że omyłkowo nie wpisał numeru telefonu i zapłata się nie udała i prosi o jeszcze jeden. Kobieta wygenerowała kolejnego Blika. Zgłaszająca łącznie straciła ponad 2000 złotych. Po około godzinie skontaktował się z nią prawdziwy znajomy i oświadczył, że ktoś podał się za jego osobę i to nie on prosił ją o podanie kodów.

Apelujemy!  

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
  • potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

sierżant sztabowy Jagoda Stanicka

Powrót na górę strony