Aktualności

Oszuści podszywają się pod pracowników banku i wyłudzają pieniądze

Data publikacji 20.04.2023

23-latka widząc numer infolinii bankowej, pod którą podszyli się oszuści, uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku. Mężczyzna namówił ją do zaciągnięcia pożyczki, wyłudził jej dane wrażliwe, a następnie nakłonił do wykonania przelewu środków na wskazany rachunek bankowy. Kobieta straciła ponad 6 tysięcy złotych. Apelujemy o ostrożność i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób!

Wczoraj do lubartowskiej komendy zgłosiła się 23-letnia mieszkanka gminy Firlej, która poinformowała, że dwa dni temu zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku i poprosił ją o pomoc przy udaremnieniu pracownika, który udostępnia dane klientów osobom trzecim. Oszust podszył się pod numer telefonu banku i polecił kobiecie udanie się do swojej placówki bankowej i zaciągnięcie pożyczki w kwocie 20 tysięcy złotych. Suma ta była nieosiągalna, więc 23-latka zaciągnęła pożyczkę w wysokości ponad 5 tysięcy złotych oraz 800 złotych, które wypłaciła ze swojego konta. Pieniądze te wpłaciła kodem Blik w podanym przez oszusta wpłatomacie. Mężczyzna zapewniał kobietę, że środki trafią na automatycznie utworzony nowy rachunek szybkiej spłaty pożyczki a dokumenty zostaną przesłane emailem. Tak się jednak nie stało. Po dokonaniu wpłaty pieniędzy, kontakt z oszustem się urwał.

Policjanci przypominają-oszuści nie śpią i posługują się różnymi metodami, aby uzyskać pieniądze. Jedną z takich metod jest spoofing telefoniczny. Jest to nic innego, jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

sierżant sztabowy Jagoda Stanicka

  • na zdjęciu oszust na niebieskim tle
Powrót na górę strony