Aktualności

,,FAŁSZYWY TELEFON - ZAGROŻONE OSZCZĘDNOŚCI” - spotkanie policjantów z seniorami

Data publikacji 15.09.2022

,,FAŁSZYWY TELEFON - ZAGROŻONE OSZCZĘDNOŚCI”- to temat wczorajszego spotkania lubartowskich policjantów z seniorami. Pogadanka dotyczyła bezpieczeństwa seniora i oszustw na ,,wnuczka”. O tym jak nie dać się oszukać i jak przeciwdziałać temu zjawisku mówili funkcjonariusze z lubartowskiej komendy.

Wczoraj w lubartowskim kinie obyło się spotkanie w ramach projektu pod nazwą „Powiadom swojego seniora”. Pogadanka dotyczyła oszust na legendę na  tak zwanego ,,wnuczka” Mowa tutaj o oszustwach na policjanta, wnuczka, prokuratora, notariusza i innych. Pierwszy głos w sprawie zabrał policjant wydziału kryminalnego lubartowskiej komendy. Przedstawił on seniorom modus operandi działania oszustów. Objaśnił techniki i manipulacje jakimi posługują się przestępcy, aby ukraść pieniądze. Przestrzegł słuchaczy przed najczęściej stosowanymi działaniami. Na temat bezpieczeństwa dodatkowo głos zabrali profilaktyk i dzielnicowy z rejonu Lubartowa. Na zakończenie spotkania seniorzy obejrzeli kilka filmów edukacyjnych podsumowujących spotkanie.

Seniorze - pamiętaj:

  • Oszuści często dzwonią na numer telefonu stacjonarnego. Rozmowę prowadzą w ten sposób, aby osoba sama podała nazwę swojego banku, imię wnuczka czy innych bliskich osób. Robią to w celu wyłudzenia jak największej ilości informacji;
  • Dla zwiększenia wiarygodności często podają się za policjantów, funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego Policji, prokuratora, notariusza czy pracownika spółdzielni;
  • Grają na uczuciach siejąc dezinformację, np. informując o wypadku w którym brała udział osoba z rodziny, często proszą o dyskrecję;
  • Po wyrażeniu zgody na przekazanie pieniędzy, przychodzą do mieszkania lub w umówione miejsce i odbierają ,,łup”.

Jak nie dać się oszukać:

  • Bądźmy ostrożni i nie ufajmy osobom, które dzwonią i podają się za naszą rodzinę, przyjaciół i znajomych. Rozłączmy się i sami zadzwońmy do tych osób! Nie ulegajmy emocjom;
  • Pamiętajmy - policjant nigdy nie dzwoni i nie prosi o pomoc w rozwiązaniu trudnej sprawy czy przekazania pieniędzy;
  • Nie przekazujmy nikomu naszych danych wrażliwych: czyli numeru pesel, numeru i serii dowodu osobistego czy kodu CCV karty bankomatowej.

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.

sierżant sztabowy Jagoda Stanicka

  • zdjęcie  przedstawia policjantów prowadzących spotkanie
  • zdjęcie przedstawia seniorów siedzących przy stole
  • zdjęcie przedstawia broszury informacyjne
  • zdjęcie przedstawia ulotki informacyjne rozłożone na stole
  • zdjęcie przedstawia seniora, który wypełnia ankietę
Powrót na górę strony